L’ensinistrament neutral (28/03/2013)

No record que la diputada Ana Aguiló s’esmussàs quan els consellers Bosch i Aguiló aparegueren en les planes dels diaris al bell mig d’uns escolars als quals volien educar en les meravelles de ser emprenedor, talment aquesta no fos una opció ideològica, política com diu ella i els cadells de Noves Generacions de Castelló. Sí, aquests que han fet un web perquè, anònimament com és natural en la covardia, es denunciïn casos del que anomenen adoctrinament de professors en l’aula. Perquè “ens oposem a la imposició d’idees i ideologies, i creiem en una educació neutra i imparcial” (en castellà a l’original, of course).

Una de les grans mentides del pensament únic que els mou és confondre la recerca de l’objectivitat, inherent a tot procés educatiu, amb la imposició de la neutralitat, inherent a l’ensinistrament. El pensament crític es construeix a partir d’eines que afavoreixen el raonament i de la confrontació dels diferents punts de vista, incloses les experiències personals dels educadors, que mai ni són neutrals ni homogènies. El compromís dels educadors és referent i només esdevé adoctrinament quan ni es pot confrontar amb altres ni es tenen les eines per analitzar-los. D’això, d’eines d’anàlisi, és del que l’escola s’ha de preocupar de desenvolupar. La resta, des dels discursos patrioters a els dogmes religiosos, tot passant per l’opinió imposada per qualque docent, no s’ha de preocupar ningú perquè determinin als ciutadans de demà, sempre i quan se’ls hagi fet ciutadans i no súbdits. És més, l’educació no són només enunciats de llibre homologat i homogeni, sinó actituds vitals. Promoure un discurs de neutralitat és apostar per una màquina, i fins i tot amb ella seria impossible.

De fet, gairebé la meitat de la població, per edat, hem patit una escola adoctrinadora, catòlica i franquista, i quan la informació s’ha mogut amb raonable llibertat hem pres opcions que no eren predeterminades. En el fons, a Aguiló i cia no els fan por els discursos i l’exemple dels professors compromesos sinó la seva incapacitat per contraposar-ne un altre de tan coherent com estimulant.

Aquesta entrada ha esta publicada en Articles dB. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s